giovedì 31 gennaio 2013

Video: GIacomo Fiore plays Until it Blazes by Eve Beglarian


For electric guitar and dual delay.

Performed by Giacomo Fiore at Tangents Guitar Series, San Francisco, CA, on May 19th 2012

Review of colors:modern music for guitar by Giacomo Fiore



Italian translation

First review of the year for the contemporary music for guitar and we do it with a cd that introduces music by Toru Takemitsu, Michael Tippett, Lou Harrison and Benjamin Britten. How to say? Not so bad, isn’t it? Compact disc selfmade in 2011 through cdbaby by Giacomo Fiore by whom we have already reviewed last year the valuable Genteel where he played a more traditional repertoire.
Fiore returns on his footsteps with a cd completely devoted to brave scores that shows all of his ability and artistic maturity for the contemporary music. This repertoire certain is not the simplest one: an ideal path of innovation that stirs among "All in Twilight" by Takemitsu, the metaphysics The Blue Guitar by Michael Tippett, Scenes from the Nek Chand for guitar with resonator in Just Intonation tune and the Nocturnal After John Dowland by Benjamin Britten, passages surely of not effortless execution both from the technical and interpretative viewpoint and in which Giacomo Fiore shows abundantly to have put to profit his own studies beside the giant David Tanenbaum.
Beautiful record indeed, I hope that this could only be the beginning for a career that looks with an eye of favor at the contemporary music, we better watch out Giacomo Fiore.

mercoledì 30 gennaio 2013

Video: Dominic Frasca's interview and "John's Not Taken"




The world premiere of Dominic Frasca's "John's Not Taken" (commissioned by the New York Guitar Festival). From the New York Guitar Festival's third biennial Guitar Marathon at the 92nd Street Y's Kaufman Auditorium

Guitars Speak secondo anno: le Deviations di Dominic Frasca




Questa sera su Radio Voce della Speranza

Dominic Frasca è sicuramente un grande virtuoso della sei corde, se cercate su youtube lo troverete suonare in modo disinvolto pezzi difficilissimi utilizzando chitarre dalla forma particolare. Si era già messo in luce arrangiando per chitarra elettrica "Violin Phase" di Steve Reich e ora con questo suo disco Deviations conferma la sua bravura di interprete nella musica d'avanguardia. Puntata imperdibile per chi ama la musica contemporanea!

Recensione di Deviations di Dominic Frasca

This evening  9 PM on Radio Voce della Speranza

Dominic Frasca is definitely a great virtuoso of the six strings, if you look on youtube you will find him playing very difficult  passages using specially shaped guitars. He had already revealed his talent arranging for electric guitar "Violin Phase" by Steve Reich and now with this record Deviations confirms his talent as a performer in the avant-garde music. A must for those who love contemporary music!

Review of Deviations by Dominic Frasca


lunedì 28 gennaio 2013

Video: Magnus Andersson plays Sven-David Sandström: "Away from" solo guitar



Recensione di Chitarra Con Forza di Magnus Andersson, Phono Suecia 1988



Il Maestro Magnus Anderrson è stato da sempre una delle forze propulsive che hanno “mosso le acque” nel campo della chitarra contemporanea. Penso sia doveroso citare il Maestro Angelo Giardino, autore delle note che accompagnano questo cd: “ tra gli studenti che avevano trovato nella mia scuola il clima culturale e musicale adatto a coltivare i loro propositi Magnus Andersson si segnalò fin dal 1976 come un caso-limite. Il suo atteggiamento nei confronti del repertorio classico e del Novecento storico era quello del dissacratore colto; l'esasperato strutturalismo delle sue analisi di tutti i testi sacri della musica per chitarra poteva sembrare intellettualistico, se non fosse stato accompagnato da una dose incredibile di energia fisica nello studio e nell' esecuzione e da una tendenza a portare il virtuosismo strumentistico fino al limite dell'irragionevole. Era difficile scoraggiarlo con le difficoltà. Fu dunque naturale per lui, anzi elettivo, l'incontro con il mondo della nuova musica, della quale si è rivelato ben presto come uno dei campioni più arditi e temerari. Se la sua separazione dalla categoria del chitarrista standard è stata netta e polemica, il suo ruolo nella nuova musica strumentale è formidabile, e non stupisce l'abbondanza di nuove composizioni che gli vengono dedicate da giovani compositori, come amichevoli sfide per la sua destrezza psichica e la sua manualità.”
Poche righe ma sicuramente più incisive di qualunque recensione, la mia compresa. Questo cd, datato 1988, è uno dei più interessanti contributi al repertorio della musica contemporanea per chitarra con un repertorio interamente di compositori nordici, tutti brani al limite del puro virtuosismo e dove Andersson può sfoggiare tutta la sua abilità di interprete e tra l’altro tutti brani composti tra il 1980 e il 1985 e dove si può sentire forte l’influenza degli studi di Darmstadt.
Si tratta di Capriccio per chitarra (1985) di Miklos Maros, composto su richiesta per il concorso di chitarra nel Festival di Chitarra di Ulricehamn nel 1986, Sma fotter (Piccoli piedi) (1982) di Mikael Edlund, Away From (Lontano da), (1980) di Sven-David Sandstrorn, Grand Caprice Vulgaire, (1982) di Erik Forare, pezzo che commenta la musica popolare del 1900, Melody to the Memory of a Lost Friend, (1982) di Hans-Ola Ericsson, per chitarra a 10 corde, Arena (1982) di Lars Sandberg, scritto direttamente per Magnus Andersson su richiesta della Radio nazionale Svedese.
Brani sicuramente poco conosciuti e suonati … forse dopo 25 anni dalla loro incisione su questo disco meriterebbero nuovi ascolti e nuovi interpreti.

domenica 27 gennaio 2013

Video: Pablo Montagne CORDALE XV


Pablo Montagne (acoustic guitar) 
Rassegna Chitarristica " Il Polifemo d'oro" 2012, Mola di Bari
Cordale XV from "17 compositions for classical and acoustic guitar" 
(Setola di Maiale 2012) website www.chaqueobjet.net

Recensione di Cordale
Review of Cordale

Guitars Speak secondo anno: le Deviations di Dominic Frasca




Mercoledì sera su Radio Voce della Speranza

Dominic Frasca è sicuramente un grande virtuoso della sei corde, se cercate su youtube lo troverete suonare in modo disinvolto pezzi difficilissimi utilizzando chitarre dalla forma particolare. Si era già messo in luce arrangiando per chitarra elettrica "Violin Phase" di Steve Reich e ora con questo suo disco Deviations conferma la sua bravura di interprete nella musica d'avanguardia. Puntata imperdibile per chi ama la musica contemporanea!

Recensione di Deviations di Dominic Frasca

Wedsneday evening  9 PM on Radio Voce della Speranza

Dominic Frasca is definitely a great virtuoso of the six strings, if you look on youtube you will find him playing very difficult  passages using specially shaped guitars. He had already revealed his talent arranging for electric guitar "Violin Phase" by Steve Reich and now with this record Deviations confirms his talent as a performer in the avant-garde music. A must for those who love contemporary music!

Review of Deviations by Dominic Frasca


venerdì 25 gennaio 2013

Video: music by Massimo Lonardi (vihuela)



Review of Comienca la musica para guitarra by Massimo Lonardi, Stradivarius


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Few instruments have proved over time to be able to change shape and strategy appropriate to the taste and spirit of the age and country of reference, adapting themselves each time to the new demands and fresh tastes of the society. The Guitars, the instrument par excellence for popular music has also become a small orchestra and the subject of challenge for the interpreters and composers of classical music. This disc, the twelfth of the Stradivarius’s Guitar Collection, focuses on the shape of the renaissance’s guitar through 29 pieces played by the Massimo Lonardi and "caught" in the sixteenth century guitar literature that has managed to overcome the neglect of centuries. These are songs taken from books by Adrian Le Roy, Simon Gorlier, Guillame Morlaye, Gregoire Brayssing, Melchior de Barberis, Miguel de Fuenllana and Pierre Phalèèse and Jean Bellère, expertly mixed together creating a real summa, an anthology of musical forms in vogue in that period: dances, variations on known themes or predetermined harmonic patterns, transcriptions of polyphonic vocal works and ricercari or fantasies in which the composer freely develop his musical style.

The music was performed with two Renaissance guitars, one by Filippo Lesca tuned in A and one by Stefano Solari tuned in E. They are short pieces that range from minute and 10 seconds of Brans de Bourgoigne by Adrian Le Roy to 2 minutes and 34 seconds for Estant assis aux rives aquatiques by Simon Gorlier, musical miniatures, little gems of sound wonderfully played by Massimo Lonardi, with absolute care and philological dedication and with passion and musical virtuosity. Beware dear reader, this is not yet another example of rivival century, here you are not comfortable riding the tiger of a fleeting popularity in the media. This is an excellent disc, by pastel colors, persuasive and light, a pleasure that goes beyond the interest for the collector and the guitarist. It's an album for those who love beauty, for those who appreciate honest work, done both with musical passion and with careful bibliophile research and with painstaking luthier job. Comienca music para guitarra, the guitar has never stopped and continues its journey through time and music. Quality engraving for flawless sound dynamics and timbre, two thumbs up for the directors of the registration Andrea Chenna and Andrea Dandolo.

giovedì 24 gennaio 2013

Video: Early Venetian Lute Music

Review of Early Venetian Lute Music by Christopher Wilson and Shirley Rumsey, Naxos, 1999




I have bought this cd in 1999. It was reviewed by the magazine Wire, probably the best magazine to disposition of whom interests of musical avant-garde. I was surprised by the enthusiastic critique of a cd of Renaissance’s music for lute on a magazine that exclusively occupied by avant-garde and contemporary sounds. The fact that then the cd was produced by the Naxos (and therefore to low price) and that it concerned authors of the Venetian school of lute it immediately pushed me to the purchase. To distance of over 13 years I still find great pleasure listening to Christopher Wilson and Shirley Rumsey harping these sweet and sweet musics on their instruments, here they delight us with the compositions of Joan Ambrosio Dalza, Francesco Spinacio, Franciscus Bossinensis and Vincenzo Capirola. Pavane, Calata alla Spagnola, Tastar de Corde are among the titles of the passages that they play more and that they testify the wealth of the Venetian musical school that bloomed in 1500 attracting  the best performers of the epoch.
A cd that is simply out of time and that justly didn’t escaped to the experienced ears of the journalists of Wire, in fact what could be better of the circles and of the folds of the Baroque music to put order in the chaos and in the post modernism of our epoch? The two interpreters are good and the recording is impeccable indeed, try these sweet airs and melodies, they will accompany us better in the new year that attends us.

mercoledì 23 gennaio 2013

Ala Social Net: meeting di netlables italiane



Tutto l'intervento di Sabato 13 ottobre ore 16, Palazzo Azzolini -- diretta streaming su skywine.it
Netlabel, blog, editoria web, internet: come la rete e i social media hanno trasformato la produzione e la diffusione musicale in Italia; esperienze ed idee a confronto. Un esempio anche per nuove ed innovative creatività territoriali, vino compreso?

Ne parliamo con:
- Andrea Aguzzi (Alchemistica Netlabel e Blogger -- Chitarra e dintorni, Venezia)
- Adriano Bossola (La bèl Netlabel, Biella/Roma)
- Giampaolo Campus (Parafonica Netlabel, Trento)
- Enrico Coniglio (Laverna e Galaverna Netlabel, Venezia)
- Massimo Croce (Ozky e Sound Netlabel, Ferrara)
- Massimo Discepoli (Acustronica Netlabel, Perugia)
- Claudio Gallo (Bad Panda Records Netlabel, Roma)
- Cosimo Lupo (Lupoeditore, Lecce)
- Giampiero Nadali (tecnologo social web e esperto di marketing, Verona)

Introduce e coordina Fabio De Santi (giornalista e responsabile del blog Indiemusic)

Appuntamento a cura di PARAFONICA NETLABEL

CLAXICA 2013 DAL 16 AL 21 LUGLIO 2013 CASTEL D'AIANO (BO) - MONTESE (MO


CLAXICA 2013

 

 DAL 16 AL 21 LUGLIO 2013
 CASTEL D'AIANO (BO) - MONTESE (MO




Concorso di Composizione "Claxica 2013"
Online su www.claxica.it i bandi del concorso di Composizione 2013.
Quest'anno il concorso è diviso in due categorie:
- concorso di composizione di un'opera per chitarra sola
- concorso di composizione di un'opera per chitarra e violoncello
Maggiori informazioni, regolamento e premi sul sito del festival.
Termine ultimo per l'invio delle partiture lunedì 22 aprile 2013.

Guitars Speak secondo anno: Sharp? Monk? Sharp! Monk! di Elliott Sharp (2006, Clean Feed Records)




Questa sera su Radio Voce della Speranza


Elliott Sharp è uno dei più interessanti personaggi che affollano la scena musicale alternativa newyorkese, chitarrista, polistrumentista, innovatore, improvvisatore e compositore di recente ospite alla Biennale di Venezia in questo disco ha saputo miscelare le sue doti di chitarrista innovativo con il jazz di Thelonius Monk e la musica d'avanguardia.

Recensione di Sharp? Monk? Sharp! Monk! di Elliott Sharp (2006, Clean Feed Records)

This evening  9 PM on Radio Voce della Speranza

Elliott Sharp is one of the most interesting persons moving around the alternative music scene in New York, guitarist, multi-instrumentalist, innovator and improviser and composer, last year guest at the Venice Biennale in this record has been able to mix his skills as a guitarist with the innovative jazz of Thelonius Monk and avant-garde music..


Review of Sharp? Monk? Sharp! Monk! by Elliott Sharp (2006, Clean Feed Records)


martedì 22 gennaio 2013

Ala Social Net

il meeting di netlabels italiane svoltosi a Ala di Trento il 13 ottobre 2012


Nuova release per AlchEmistica! Ala Social Net 2012 Netlabel Live Session



cat: alfd007
C. Discepoli, E. Coniglio, F. Coniglio, G. Campus, M. Croce, S. Camedda, M. Discepoli
Ala Social Net 2012 Netlabel Live Session 
date: 2013-01-22
time: 19:19 min.
size: 44MB enc: 320Kbps style: electronic improvisation

Free Download

Link: http://www.alchemistica.net/releases/alfd007.html

Nata da una idea di Adriano Bossola e Giampaolo Campus, e grazie al sostegno di Skywine, il 12 ottobre ad Ala (TN) si è svolto un incontro tra alcune Netlables italiane, lo scopo principale di questo evento è stato quello di realizzare un confronto da cui far nascere un'attiva collaborazione per una maggiore diffusione, sul territorio Italiano, di eventi legati al mondo della Creative Commons Music. I musicisti provenienti dalle netlabels presenti si sono esibiti in un interessante live completato da un'intensa jam-session finale da cui è nata l'idea, come primo progetto di collaborazione, di questa release che è stata pubblicata in contemporanea da quattro netlabels:

Acustronica Netlabel - http://www.acustronica.com/
AlchEmistica Netlabel - http://www.alchemistica.net/
Ozky e-sound Netlabel – http://ozkyesound.altervista.org/
Parafonica Netlabel – http://parafonicanetlabel.blogspot.it/

Musicisti che hanno partecipato alla sessione di improvvisazione:

Cesare Discepoli – guitar
Enrico Coniglio – laptop, psalterium, sampler
Francesca Coniglio – live visuals
Giampaolo Campus - zither
Massimo Croce - laptop
Massimo Discepoli - synth
Sergio Camedda – sampler

Registrato dal vivo ad Ala il 12 Ottobre 2012 alla rassegna vitivinicola Skywine.
Copertina di Francesca Coniglio.
Foto Massimo Croce.

Per ulteriori informazioni sul convegno delle Netlabel tenuto in occasione della rassegna vitivinicola Skywine ad Ala il 13 ottobre 2012: "Netlabel, blog, editoria web, internet: come la rete e i social media hanno trasformato la produzione e la diffusione musicale in Italia; esperienze ed idee a confronto. Un esempio anche per nuove ed innovative creatività territoriali, vino compreso?": con interventi di:
- Andrea Aguzzi (Alchemistica Netlabel e Blogger – Chitarra e dintorni, Venezia)
- Adriano Bossola (La bèl Netlabel, Biella/Roma)
- Giampaolo Campus (Parafonica Netlabel, Trento)
- Enrico Coniglio (Laverna e Galaverna Netlabel, Venezia)
- Massimo Croce (Ozky e Sound Netlabel, Ferrara)
- Massimo Discepoli (Acustronica Netlabel, Perugia)
- Claudio Gallo (Bad Panda Records Netlabel, Roma)
- Cosimo Lupo (Lupoeditore, Lecce)
- Giampiero Nadali (tecnologo social web e esperto di marketing, Verona) introdotto e cordinato da Fabio De Santi (giornalista e responsabile del blog Indiemusic) appuntamento curato da PARAFONICA NETLABEL.

Video: Elliott Sharp solo



Review of Sharp? Monk? Sharp! Monk! by Elliott Sharp (2006, Clean Feed Records)



This is the third cd recorded by a guitarist and devoted to the music of the great Thelonius Monk that I have listened to and reviewed in the last two years.. why the music of this pianist, of this giant of jazz fascinate so much guitarists and invite them to measure themselves on the strange alchemies of his standards?
This time is the turn of Elliott Sharp, curious guitar geek from the aerodynamic head and from the unmistakable talent. True veteran "honoris causa" of the downtown scene, Sharp has intelligently and creatively to distribute his own talent among compositions of contemporary music for strings quartets, blues hard-core quintets, electronics, orchestral music, movie soundtracks, avant-garde jazz and guitar’s utopias, everything without a false footstep and giving to himself a perfect reputation and an incredible long discography.
That's why this record with five Monk’s passages completely revisited for acoustic guitar attracts me so much: I hoped in a new vision, in a new original musical perspective. And I have not been disappointed. If I had to make an architectural comparison between this cd and the “classical” way to play Monk’s music I will choose the Guggenheim Museum of Bilbao by Frank Gehry compared to the one in New York planned by Frank Lloyd Wright: a gust, new possibilities, new ideas. It already plays as a declaration of intents the fact that otherwise from other things by Sharp here we don't find computer’s effects, noise or feedbacks to which us devotees have been accustomed for a long time, but the "simple" sound of an acoustic guitar.
While the music of Monk will be always the universal "Monk", here Sharp plays it with his finger picking old folk way to play. Surely his immersions into the blues with the Terraplane band has left the sign since Bensha Swing seems to be played by Woody Guthrie and Epistrophy dances on the handle of his guitar to a speed that suddenly makes it unrecognizable. Certainly the jazz's purists as Wyntons Marsalis would have something to say, but this is not “freeze” Monk, this Sharp that plays "his" Monk! In any other way could hear Monk played with a “sharp” guitar slide? And whether to say about 'Round Midnight? The whole history of the jazz is ready to judge a musician for his way to play this standard. Sharp succeeds in providing a new way to play it at the same time simple but completely estranging, a complete revision out ompletely from any canon and leaving the listener with opened mouth.
I have decided to love a lot of this record, wrapped in a beautiful packaging, an irresistible call for a record’s fetishist lime myself. God bless you, Mr. Sharp!

lunedì 21 gennaio 2013

21° Festival Internazionale della Chitarra – MOTTOLA – ITALY – 6 - 14 LUGLIO 2013




21° Festival Internazionale della Chitarra – MOTTOLA – ITALY –  6 - 14 LUGLIO 2013
21st International Guitar Festival - MOTTOLA – ITALY – July 6 - 142013
Concorso Internazionale - Concerti - Master Class...   
International Competition - Concerts – Master classes...

19° Concorso Internazionale di Chitarra - Mottola - 11 - 14 Luglio 2013
19th International Competition of Guitar- Mottola – Italy –  July 11 - 14, 2013

19° Concorso Internazionale "Giovani Chitarristi" -  13 e 14 Luglio 2013
19th International Competition “YOUNG GUITAR PLAYERS “ –  July 13 & 14 2013


19° Concorso Internazionale di Chitarra - Mottola - 11 - 14 Luglio 2013

Regolamento:

Eliminatoria:

a) Due Studi a scelta dai Douze Estudes di Heitor Villa Lobos (tratti dalle edizioni Max Eschig 6679
oppure da Max Eschig/Durand DF15851);
b) 5 minuti a libera scelta;

Semifinale:
a)   Una composizione del seguente elenco:
Niccolò Paganini  Grande Sonata il La maggiore;
Mauro Giuliani  Gran Sonata Eroica;
Sonata in Do magg. Op. 15;
Rossiniane;
F. Sor  Sonata op. 22;  op. 25;
Joaquin Turina  Sonata;
Antonio Josè   Sonata;
M. Castelnuovo Tedesco  Sonata
H. Villa Lobos Suite Populaire Brasilienne; 
Benjamin Britten Nocturnal Op.70;
Alberto Ginastera  Sonata op. 47;
Angelo Gilardino n. 1;  n. 2;
Leo Brouwer Sonata;
Dusan Bogdanovic Jazz Sonata;
Roland Dyens Libra Sonatine;
Máximo Pujol Elegía por la muerte de un tanguero;       

Finale:  25 minuti a libera scelta

Montepremi : € 5.000 – Concerti
Max età 35 anni.
Iscrizioni entro Giugno 2013. 
 
Direttore Artistico: Michele Libraro


19th International Competition of Guitar- Mottola – Italy –  July 11 - 14, 2013

Regulations:

Preliminary:

a)  Two studies chosen between Douze Estudes by Heitor Villa Lobos (taken from the editions of Max Eschig 6679
or Max Eschig/Durand DF15851);
b) 5  free choice minutes.

Semifinal:

a) a composition of the following list:
Niccolò Paganini  Grande Sonata il La maggiore;
Mauro Giuliani  Gran Sonata Eroica; Sonata in Do magg. Op. 15; Rossiniane;
F. Sor  Sonata op. 22;  op. 25;
Joaquin Turina  Sonata;
Antonio Josè   Sonata;
M. Castelnuovo Tedesco  Sonata;
H. Villa Lobos Suite Populaire Brasilienne;
Benjamin Britten Nocturnal Op.70;
Alberto Ginastera  Sonata op. 47;
Angelo Gilardino Sonata n. 1;  n. 2;   
Leo Brouwer Sonata;
Dusan Bogdanovic Jazz Sonata;
Roland Dyens Libra Sonatine;
Máximo Pujol Elegía por la muerte de un tanguero.        

Final: 25 free choice piece minutes

Prizes:  € 5.000 – Concerts;

limit of age 35.

Enrolments forms to be presented within June 2013

For any information write to:
Accademia della Chitarra – Via Vito Sansonetti 64 – 74017 Mottola (TA) Italy.



19° Concorso Internazionale "Giovani Chitarristi" -  13 e 14 Luglio 2013

Cat. A - solisti nati fino al 2001 , 5' a scelta
Cat. B - solisti nati dal 1998 al 2000, 8' a scelta
Cat. C - solisti nati dal 1993 al 1997, 10' a scelta

al vincitore assoluto "CHITARRA MANUEL RODRIGUEZ" offerta da Del Giudice Strumenti Musicali - Statte (TA)

Iscrizioni entro Giugno 2013.



19th International Competition “YOUNG GUITAR PLAYERS “ –  July 13 & 14 2013

Category A -  solo borned   until 2001, 5 free choice minutes

Category B – solo borned from 1998 to 2000 , 8 free choice minutes

Category C – solo borned from 1993 to 1997 , 10 free choice minutes

ABSOLUTE PRIZE : “GUITAR  MANUEL RODRIGUEZ" offered by Del Giudice Musical Instruments - Statte (TA)

Enrolments forms to be presented within June 2013.

For any information write to:
Accademia della Chitarra – Via Vito Sansonetti 64 – 74017 Mottola (TA) Italy.

Art director : Michele Libraro
 

21st Mottola Festival Guitar
__________________________

By Accademia della Chitarra
Via Vito Sansonetti, 64
74017 - Mottola (TA) Italy
Tel. & Fax +39 099 8867361
cell. 346 2264572 

Recensione di Early Venetian Lute Music di Christopher Wilson e Shirley Rumsey, Naxos, 1999




Ho comprato questo cd nel 1999 su segnalazione della rivista Wire, probabilmente la migliore rivista a disposizione di chi si interessa di avanguardie musicali. Rimasi colpito nel leggere la recensione entusiasta di un cd di musiche per liuto rinascimentale su una rivista che si occupava esclusivamente di avanguardia e di contemporanea. Il fatto che poi il cd fosse prodotto dalla Naxos (e quindi a basso prezzo) e che riguardasse autori della scuola di liuto veneziana mi spinse immediatamente all’acquisto. A distanza di oltre 13 anni trovo ancora grande piacere nell’ascoltare Christopher Wilson e Shirley Rumsey arpeggiare queste dolci e soavi musiche sui loro strumenti, qui ci deliziano con le composizioni di Joan Ambrosio Dalza, Francesco Spinacio, Franciscus Bossinensis e Vincenzo Capirola. Pavane, Calata alla Spagnola, Tastar de Corde sono tra i titoli dei brani che più ricorrono  e che testimoniano la ricchezza della scuola musicale veneziana che fiorì nel 1500 attirando a se i migliori esecutori dell’epoca.
Un disco che esce dal tempo e che non era giustamente sfuggito alle orecchie esperte dei giornalisti di Wire, cosa di meglio della circolarità e delle pieghe della musica barocca per mettere ordine nel caos e nel post modernismo della nostra epoca? I due interpreti sono bravissimi e la registrazione è davvero impeccabile, lasciatevi tentare da queste dolci arie e melodie, ci accompagneranno meglio nel nuovo anno che ci attende.

domenica 20 gennaio 2013

Caroline Delume in concert


Concert 23 février
Musée des Avelines
60 rue Gounod
Saint-Cloud


Guitars Speak secondo anno: Sharp? Monk? Sharp! Monk! di Elliott Sharp (2006, Clean Feed Records)




Mercoledì sera su Radio Voce della Speranza

Elliott Sharp è uno dei più interessanti personaggi che affollano la scena musicale alternativa newyorkese, chitarrista, polistrumentista, innovatore, improvvisatore e compositore di recente ospite alla Biennale di Venezia in questo disco ha saputo miscelare le sue doti di chitarrista innovativo con il jazz di Thelonius Monk e la musica d'avanguardia.

Recensione di Sharp? Monk? Sharp! Monk! di Elliott Sharp (2006, Clean Feed Records)

Wedsneday evening  9 PM on Radio Voce della Speranza

Elliott Sharp is one of the most interesting persons moving around the alternative music scene in New York, guitarist, multi-instrumentalist, innovator and improviser and composer, last year guest at the Venice Biennale in this record has been able to mix his skills as a guitarist with the innovative jazz of Thelonius Monk and avant-garde music..


Review of Sharp? Monk? Sharp! Monk! by Elliott Sharp (2006, Clean Feed Records)


giovedì 17 gennaio 2013

Marco Cappelli in concert

Friday, January 18th  -  8pm at BRECHT FOURUM - 451 West Street, NEW YORK - NY 10014  (between Bank and Bethune Streets) www.brechtforum.org  -  www.myspace.com/neueskabareAdvance concert tickets at: www.brechtforum.org/nk 212-242-4201
Neues Kabarett presents:
              Marco Cappelli Acoustic Trio                                                      
Marco Cappelli (guitar), Ken Filiano (bass), SatoshiTakeishi (percussion) 
performing:
'O Padreterno nun e` mercante ca pava o' sabbato 

Neues Kabarett is delighted to present the Marco Cappelli Acoustic Trio giving an encore performance of its project,
'O Padreterno nun e` mercante ca pava o' sabbato, which they premiered at the Brecht Forum back in May.
'O Padreterno nun e` mercante ca pava o' sabbato, Neaopolitan dialect for “God is not a merchant who pays on the due date”, is a brand new suite of compositions inspired by Italian writer Maurizio de Giovanni and his mysteries. These stories involve the poetic figure of Commissario Ricciardi, a Naples policeman, during the time of the fascist Mussolini regime in 1930s Italy.
Tonight's performance is the occasion to welcome the recent English translation of Maurizio de Giovanni's mysteries: more about it on the following link  
http://www.europaeditions.com/book.php?Id=227
The Marco Cappelli Acoustic Trio explores the "chamber music" sound of Cappelli's classical prepared guitar in combination with Ken's powerful acoustic bass playing and Satoshi's very special set of percussion. The trio was formed back in 2009 by three of most active improvisers in the New York avant-garde music scene and gained a reputation through many appearances in New York's venues as well through a 2011 European Tour. Please check Marco Cappelli Acoustic Trio live on  the following links:
Cappelli’s original music for the trio is inspired by mystery literature. Their first CD, Les Nuages en France, was released by Mode Records, the music being based on the characters of French mystery writer Fred Vargas:
(press reviews are included on this link)

BIOS:
Marco Cappelli has led an extraordinary artistic path, first becoming familiar with rigorous written music, then with free improvisation languages. The diversity of Marco’s performances is due to a fascinating array of collaborations (Anthony Coleman, Michel Godard, Butch Morris, Franco Piersanti, Jim Pugliese, Enrico Rava, Marc Ribot, Elliott Sharp and more) as well in jazz and avant-garde music festivals both as a soloist and in ensemble settings. Among the founders of the acclaimed Italian contemporary music group "Ensemble Dissonanzen", Cappelli currently lives in New York, where he is involved with the contemporary and avant-garde music scene. He is Guitar Professor at Conservatory “Vincenzo Bellini” in Palermo and Music Associate at Columbia University in New York.
Active since the early '80s, bassist Ken Filiano has since contributed to dozens of albums, most of them pertaining to creative jazz -- from post-bop to free improvisation. An educator, the bassist has taught at the University of New Mexico (Albuquerque), New York State University (Buffalo), UCLA, and Rutgers University. In 2002 Filiano finally released his first solo album, titled Subvenire. The November 2010 release Dreams from a Clown Car marked the recording debut of Filiano’s Quantum Entanglements quartet, featuring saxophonists Tony Malaby and Michaël Attias and drummer Michael T.A. Thompson.
Drummer, percussionist, and arranger Satoshi Takeishi is a native of Mito, Japan. He studied music at Berklee College of Music in Boston, Massachusetts. While at Berklee he developed an interest in the music of South America and went to live in Colombia following the invitation of a friend. He continues to explore multi-cultural, electronics and improvisational music with local musicians and composers in New York.
 About Neues Kabarett:
Called "intrepid" and "exemplary" by Time Out New York and lauded by such publications as The Wire and All About Jazz, Neues Kabarett has presented a fascinating combination of artists since 1998. With music ranging from free-jazz to experimental and improvised to through-composed, featuring known instruments to those just invented, the series connects audiences with established and upcoming artists in intimate concerts at its Brecht Forum home and other venues.
The Brecht Forum is a place for people who are working for fundamental social change and a new culture that puts human needs first. The Brecht Forum offers a year-round program of classes, lectures, seminars, art exhibitions, performances, popular education workshops and language classes in its beautiful home looking out on the Hudson River in historic Westbeth.